Останнім часом почастішали випадки звернень вірян із запитаннями про доречність розміщення ікони “Тайна Вечеря” в оселях. Причиною цього є приватне судження деяких осіб в духовному сані, що, мовляв, такий образ може бути лише в храмі, а вдома згідно незрозуміло яких “правил і канонів” його тримати не можна.
Це все, чесно кажучи, схоже на якийсь магізм, що до християнства не має жодного відношення.
Ікона “Тайна Вечеря” в першу чергу нагадує віруючим православним християнам про встановлення Господом основного Таїнства Церкви – Євхаристії, Причастя Тіла й Крові Христа-Спасителя.
Зазвичай такий образ розміщують в тих кімнатах, де люди приймають їжу. В цьому, як на мене, немає нічого поганого й недоречного. Поясню свої міркування: без їжі людина довго не зможе прожити – так само й без Причастя не є можливим повноцінне духовне життя. Споживаючи їжу тілесну й споглядаючи на ікону “Тайна Вечеря”, ми маємо нагоду нагадати собі про важливість нашої безпосередньої участі в Таїнстві Євхаристії.
Тяжко терпіти фізичний голод, але, на превеликий жаль, ми не відчуваємо духовного голоду, котрий проявляється в тому, що дуже рідко приймаємо Святе Причастя.
Коли хтось переконує, що образ “Тайна Вечеря” може бути розміщений тільки в храмі над “Царськими (Райськими) воротами”, тоді виникає логічне питання: “Ікони Спасителя й Богородиці, котрі зазвичай встановлюють праворуч і ліворуч від прямого входу у Вівтар, теж можуть бути тільки в храмі?”
Як розумієте – це не піддається ніякій логіці. Ніхто, принаймі я поки що такого ще не зустрічав, не забороняє в оселях мати образи Христа й Божої Матері. Ми всі, хто одружений, з великим благоговінням бережемо свої “Вінчальні ікони”, але з таким псевдодуховним підходом потрібно було б і їх з домівок винести разом із образом “Тайної Вечері”, але хай від цього застереже всіх нас Сам Бог.
Протоієрей Сергій Михалюк настоятель храму Святих апостолів Петра і Павла села Підцир’я